2 czerwca 2021

Co warto wiedzieć o dzianinach- jak powstają, jak je kroić i szyć?

Nawet jeśli nie szyjesz to z pewnością spotkałaś się z pojęciem DZIANINA. 
A jeśli szyjesz to wiedza na ten temat będzie Ci bardzo przydatna przy wybieraniu materiału do szycia konkretnej rzeczy. Przeczytaj tekst i dowiedz się więcej o dzianinach.

Czym jest dzianina?

Dzianina to płaski wyrób włokienniczy, który powstaje podczas procesu dziania ręcznie lub na maszynach dziewiarskich.
Nitki, które tworzą dzianinę układają się w kolumienki i oczka na różne sposoby, dzięki czemu powstają różnorodne rodzaje splotów dzianin. Przez to dzianiny mają różne struktury, sprężystość i wygląd. 

Techniki wytwarzania dzianin:

-ręczny- na drutach lub szydełku
-maszynowe- dzianiny rządkowe (łatwo się prują) lub kolumienkowe (nie prują się, ale mogą "puszczać oczka")

Właściwości dzianin w porównaniu do tkaniny z tego samego surowca np dzianina bawełniana porównana do tkaniny bawełnianej jest:
  • bardziej rozciągliwa w obu kierunkach
  • bardziej miękka i sprężysta
  • ma większą izolację cieplną
  • szybciej wchłania wodę
Różnice pomiędzy dzianiną, a tkaniną wynikają ze sposobu ich tworzenia, budowy oraz użycia innego rodzaju nici.
Nitka dziewiarska jest bardziej puszysta i miękka.

Sposoby wykończenia dzianin:

  • Opalanie, dzięki któremu usuwa się meszek i uzyskuje gładką powierzchnię
  • Barwnienie, drukowanie
  • Drapanie, dzięki czemu uzyskuje się większą izolacyjność cieplną (dzianina dresowa drapana)
  • Pranie, prasowanie
  • Stabilizacja termiczna, czyli utrwalanie kształtu oczek

Krojenie dzianin

Podczas układania dzianiny do krojenia pamiętaj o tym, aby nie naciągać materiału. Może to spowodować, że wycięte elementy po wykrojeniu będą mniejsze niż powinny.

Przed krojeniem dzianiny najlepiej ją położyć na płasko, w miarę możliwości rozłożyć, aby wróciła do swojego prawidłowego rozmiaru.

Daj jej odpocząć przed krojeniem.

Jak szyć dzianiny?

Jeśli posiadać overlock, coverlock, renderówkę to ułatwia Ci to sprawę, a jeśli masz maszynę domową wieloczynnościową to mam kilka rad:

  • zmień igłę na taką do szycia jerseyu , super stretch lub na podwójną igłę (przy podwijaniu brzegów), szukaj takich oznaczeń na opakowaniach igieł
  • wypróbuj szycie elastycznymi nićmi, o nich pisałam tutaj: Nici elastyczne
  • szyj ściegiem zygzak, nawet szwy proste zastąp wąskim zygzakiem
  • zmniejsz docisk stopki jeśli Twoja maszyna posiada taką funkcję (sprawdź w instrukcji obsługi)
  • użyj stopki do szycia dzianin (stopka do dzianin, stopka krocząca, stopka z górnym transportem i inne)
Możesz zastosować wszystkie rady lub wypróbować niektóre z nich. 
Ja szyjąc dzianiny na maszynie domowej zmieniam igłę, nitkę, docisk stopki i szyję zygzakiem.

W instrukcji szycia bokserek pokazuje jak szyć dzianiny na maszynie domowej gdy nie posiadasz overlocka. Sprawdź mój wykrój w sklepie: Wykrój

Z szyciem dzianin jest chyba tak, że albo ktoś lubi, albo nie lubi, albo boi się że na maszynie domowej się nie uda. 

Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w szyciu lub nie masz miejsca na więcej niż jedną maszynę to zdecydowanie przetestuj moje rady i spróbuj szycia z tych materiałów. 
Na początek mogą być łatwiejsze, bo wykroje na dzianiny nie mają zazwyczaj zaszewek i różnych skompikowanych rzeczy, a ich formy są prostsze. Znam wiele osób, które od dzianin zaczęło swoją przygodę z szyciem i szyją piękne rzeczy!

Masz już za sobą szycie z dzianina? Lubisz ten rodzaj materiałów? Daj znać w komentarzu :)

Znajdziesz mnie tutaj:

FACEBOOK

INSTAGRAM

Zajrzyj też do mojego sklepu internetowego, gdzie sprzedaję swoje produkty- wykroje, Pudełka Pełne Szycia, dzianiny i dodatki krawieckie

Brak komentarzy

Prześlij komentarz