21 listopada 2020

Jak wszyć zamek kryty? Dokładna instrukcja krok po kroku

Zapięcie na kryty zamek stosuje bardzo często w ubraniach, które szyję. Jest to eleganckie wykończenie, nie widać ząbków zamka. Zamek kryty jest delikatny i warto znać kilka trików, aby wszywanie go stało się łatwiejsze i przyjemne. 

Przejdźmy więc do konkretów. Oto moja instrukcja wszywania zamka krytego. 

1. Podklejamy brzeg, do którego będziemy przyszywać taśmę zamka. W moim przypadku jest to linia środka tyłu. Podklejam trochę więcej niż długość zamka. 

2. Obrzucamy overlockiem lub zygzakiem w maszynie domowej podklejony brzeg. Jeśli szyjemy rzecz z podszewką to pomijamy obrzucanie. 
3. Przypinamy taśmę zamka prawą stroną do prawej strony materiału. Ja zawsze zaczynam od lewego tyłu. Ja posługuję się szpilkami, ale możesz użyć fastrygi, to może ułatwić równe wszywanie zamka. 

Zamek trzeba ułożyć płasko na materiale, ponieważ gdy np naciągniemy materiał przy szyciu to zamek będzie się " falował". 

4. Zakładamy stopkę do zamków krytych. Ja szyję maszyną przemysłową, ale do maszyny domowej także jest osobna stopka. 

Stopka ma z przodu prowadnik i tunel, w który wkładamy ząbki zamka. Dzięki temu ścieg będzie blisko ząbków i zamek będzie niewidoczny po uszyciu. Im bliżej ząbków szyjemy tym zamek bardziej schowany, ale dzięki temu, że zakładamy specjalną stopkę to ona za nas odmierza tą odległość. 

5. Przyszywamy taśmę zamka. Tutaj widać, że ząbki są w tunelu w stopce, a prowadnik podnosi je do góry. 
6. Przyszywamy zamek do momentu, aż nie damy rady dalej poprowadzić stopki przy całkiwicie rozpiętym zamku. A jeśli mamy zbyt długi zamek to do miejsca gdzie sobie ustalimy.  
7. Tak wygląda doszyta jedna taśma zamka.
8. Do tutorialu wybrałam sukienkę z odcięciem w talii, żeby pokazać jak wszyć zamek, aby to łączenie szwów na środku było na tej samej wysokości po uszyciu. Dotyczy to też rzeczy z paskiem, z cięciami itp. Ja najczęściej korzystam z takich pomocy, aby uzyskać estetyczny efekt równych szwów:
1. Na drugiej taśmie zamka moment łączenia szwów zaznaczam kredą, mydełkiem, mazakiem lub ołówkiem.
2. Można też wbić sobie szpileczkę lub zaznaczyć to miejsce nitką, a nawet zrobić nacinek na taśmie zamka. 
Możliwości jest kilka, nie zawsze udaje się zszyć równo pomimo zaznaczenia, ale nie martw się, nawet najlepszym to się zdarza ;) 
9. Przypinamy drugą stronę zamka do sukienki zwracając szczególną uwagę na zaznaczenie łączenia szwów. Można posłużyć się fastrygą zamiast szpilek.
10. Przyszywamy zamek w taki sam sposób jak poprzednią część, tylko wkładamy taśmę w prawy tunel stopki. 
11. Na końcu również szyjemy albo do zaznaczonego miejsca albo do momentu, kiedy stopka nie może iść już dalej. 
12. Tak wygląda wszyty zamek kryty. 
W takich momentach, gdzie mamy więcej warstw czyli na cięciach w talii, paskach, innych cięciach warto nie doszywać zamka krytego aż tak blisko ząbków, tylko niech będzie on trochę widoczny. Dzięki temu ma on więcej "luzu" i łatwiej będzie się odpinać, gdyż czasem jest to problematyczne miejsce.
13. Zszywamy pozostałą część sukienki poniżej zamka. Spinamy części szpilkami wypychając końcówkę zamka na zewnątrz. 
14. Zmieniamy stopkę na wąską. W przypadku mojej maszyny to jednostronna stopka do szycia blisko prawego brzegu np w przypadku kiedy jest trudne dojście. 
14. Zszywamy szew tyłu tak aby był o kilka milimetrów niżej i kilka milimetrów dalej w bok od momentu przyszycia zamka. 
Tak wygląda to po rozprasowaniu szwu. 
15. Podwijamy końcówki zamka, aby wyglądał estetyczniej. Można też zastosować wykończenie lamówką, jest to według uznania. 

16. Przyszywamy końcówki zamka do szwu. Można przeszyć całą taśmę zamka aż do góry, wtedy ładnie przylega do szwu. 
Zamek jest gotowy! 
Oczywiście kolejnym etapem było wykończenie dekoltu obłożeniem, ale to już za dużo jak na jeden wpis, więc zostawię to na kolejny. 

Mam nadzieję, że instrukcja jest czytelna i przyda się Wam przy szyciu ubrań. 
Daj znać koniecznie czy z moją pomocą udało Ci się uszyć coś fajnego! 

Znajdziesz mnie tutaj:

FACEBOOK

INSTAGRAM

Zajrzyj też do mojego sklepu internetowego, gdzie sprzedaję swoje rękodzieło:

1 komentarz